cc_by-nc-ndcc_by-nc-ndWeber, SilvanaStein, Jan-PhilippTrepte, SabineReinecke, LeonardGimmler, RolandGleich, UliWinter, StephanFrischlich, LenaKrämer, NicoleAppel, MarkusHutmacher, FabianMengelkamp, Christoph2024-04-082024-04-082023-03-062023https://hohpublica.uni-hohenheim.de/handle/123456789/6808There are many professions in which the topic of media psychology is addressed. However, in contrast to the interest, these professions are not yet clearly defined, and there are no studies available on entry-level opportunities or job descriptions. Only rarely does the job title media psychologist exist. Nevertheless, our conversations with companies show that the subject is in high demand in many industries and business sectors. There is a wide range of occupational fields in which media psychology is relevant; in fact, whenever it is a matter of describing, explaining, and predicting the emotional, cognitive, and behavioral processes surrounding media use. Media psychology can make valuable contributions in these areas: marketing, media research, communication management, management consulting, user experience and content management, media education and science. The description of the occupational fields in this publication is based on typical tasks and assignments. After a definition of the respective occupational field, we describe what the individual occupational fields entail, which assignments or tasks are handled and, finally, in which companies and institutions they can be found.Berufe, in denen das Thema Medienpsychologie adressiert wird, gibt es viele. Im Gegensatz zur Interessenlage sind diese Berufe aber noch nicht klar definiert, es liegen keine Studien zu Einstiegsmöglichkeiten oder Berufsbildern vor. Nur selten gibt es die Berufsbezeichnung Medienpsychologe/Medienpsychologin. Nichtsdestotrotz zeigen unsere Gespräche mit Unternehmen, dass das Fach in vielen Branchen und Unternehmensbereichen sehr gefragt ist. Es gibt eine Vielzahl von Berufsfeldern, in denen Medienpsychologie relevant ist; eigentlich immer, wenn es darum geht, die emotionalen, kognitiven und konativen Prozesse rund um die Mediennutzung zu beschreiben, zu erklären und vorherzusagen. In den Berufsfeldern, die wir hier vorstellen, geht es genau um diese Prozesse und aus der Medienpsychologie können dort wertvolle Beiträge geleistet werden: Marketing, Mediaforschung, Kommunikationsmanagement, Unternehmensberatung, User-Experience und Content-Management, Medienpädagogik und Wissenschaft. Die Beschreibung der Berufsfelder in dieser Publikation erfolgt anhand von typischen Aufgabenstellungen und Aufträgen. Nach einer Definition des jeweiligen Berufsfeldes zeigen wir den medienpsychologischen Bezug auf und beschreiben, was die einzelnen Berufsfelder beinhalten, welche Aufträge oder Aufgaben bearbeitet werden und schließlich in welchen Unternehmen und Institutionen sie anzutreffen sind.gerhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/Medienpsychologie150MedienPsychologieBerufBerufsfeldJobBerufsfelder der MedienpsychologieProfessions of media psychologyArticle183820167Xurn:nbn:de:bsz:100-opus-21288