Browsing by Person "Schnaak, Feline"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Publication Can feedback nudges enhance user satisfaction? Kano analysis for different eco-feedback nudge features in a smart home app(2025) Berger, Michelle; Gimpel, Henner; Schnaak, Feline; Wolf, LindaDigital nudging in smart home apps promotes energy conservation behavior in everyday life, helping to mitigate climate change. Prior research demonstrates the promising effect of the digital nudging element eco-feedback supporting behavioral change. However, the effect depends on adopting and using smart home apps with eco-feedback integrated. Hence, investigating user preferences concerning eco-feedback nudges is crucial in developing smart home apps that satisfy users. Considering the eco-feedback nudge features derived from a structured literature review, we conducted two user surveys approximately one year apart and assessed user satisfaction using the Kano model. The Kano model categorizes these features according to whether the user expects the feature or not, and whether the feature has a positive effect on user satisfaction when implemented or a negative effect when not implemented. As a result, we examine the impact of different eco-feedback nudge features on user satisfaction. Our study evaluates the robustness of user satisfaction over time and thereby adds another perspective to the traditional focus on the effectiveness of these nudges. Combining both perspectives – effectiveness and user satisfaction – is valuable for developers and providers of smart home apps to suggest which eco-feedback nudge features to incorporate.Publication Dynamic capabilities for the twin transformation climb: a capability maturity model(2024) Breiter, Katharina; Crome, Carlotta; Oberländer, Anna Maria; Schnaak, FelineDigital transformation and sustainability transformation are at the top of organizations’ agendas to remain competitive. While guidance on both transformations exists separately, even more research on integrating digital and sustainability transformation, namely twin transformation, is required. Specifically, deeper knowledge about relevant twin transformation capabilities and progress is needed for effective implementation. To enhance the understanding and provide corresponding guidance, we developed a twin transformation capability maturity model focusing on dynamic capabilities required to realize twin transformation based on a structured literature review and interviews with 13 experts. Further, we demonstrated its use with a technology service provider. Our contribution is twofold: First, accounting for organizations’ twin transformation starting points in terms of their digitalization and sustainability experience and expertise, we reveal three pathways to becoming a twin transformer. Second, our work provides an overview of 45 relevant twin transformation capabilities structured along six capability dimensions and four maturity stages. Our work also provides relevant practical implications supporting organizations in assessing their twin transformation maturity building the foundation for targeted capability development.Publication Der Einfluss von digitalen Technologien auf Wissensarbeit: Kompetenzen im Wandel(2024) Lanzl, Julia; Schnaak, Feline; Schöttl, Frederik; Gimpel, HennerDie voranschreitende Digitalisierung und der technologische Fortschritt haben in der Arbeitswelt Auswirkungen auf die Ausbildung von Fachkräften und insbesondere auf die geforderten Kompetenzen für einen langfristigen Unternehmenserfolg. Neben klassischen Basiskompetenzen, wie beispielsweise kritischem Denken, treten Digitalkompetenzen wie beispielswiese die Verarbeitung von Informationen zunehmend in den Vordergrund. Deshalb bestehen die Fragen: Was sind durch die fortschreitende Digitalisierung relevante Digitalkompetenzen in der Wissensarbeit? Wie präsentieren und vermitteln Unternehmen und Hochschulen diese Digitalkompetenzen und welche Handlungsempfehlungen lassen sich diesbezüglich ableiten? Durch eine Literaturrecherche in praxisnaher und wissenschaftlicher Literatur wurden Digitalkompetenzen gesammelt, definiert und klassifiziert. Zwölf wichtige Digitalkompetenzen werden herausgestellt und es wird beobachtet, ob und wie sie in der Praxis bereits in betriebswirtschaftlichen Studiengängen, unternehmensinternen sowie -externen Off-the-job-Weiterbildungen und im Recruiting Beachtung finden. Dies ermöglicht das Ableiten von Handlungsempfehlungen für Hochschulen und Unternehmen, sowie deren Zusammenarbeit. Zusätzlich verhelfen die Ergebnisse Weiterbildungen entsprechend an die neuen Gegebenheiten anzupassen und die Wichtigkeit der Digitalkompetenzen für den Berufseinstieg und die berufliche Laufbahn zu verdeutlichen.