Browsing by Subject "Patent analysis"
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Publication Internationalization of Research & Development and Host-Country Patenting : The Dynamics of Innovation and Trans-Border R&D Flows between Developed and Emerging Countries(2021) Sommer, Daniel; Gerybadze, AlexanderThe international business world has profoundly changed through globalization in the last years and decades. The cross-border exchange of products and people, as well as information, technology and capital has increased. Furthermore, companies are faced with an increasingly distributed knowledge base which means that one centralized Research & Development (R&D) base, usually at the headquarters is not sufficient and a company’s success rather depends on its ability to identify and occupy selected locations across the globe for R&D activities. While the degree of R&D Internationalization of large multinational corporations (MNCs) has been increasing for the last decades, the group of source countries has remained small: the headquarters of the leading R&D conducting MNCs have been largely based in the US, Japan and several European countries (e.g. Germany, Switzerland) and R&D Internationalization had been remaining within this group. Since the beginning of this millennium, however, several emerging countries (e.g. China or India) have entered the stage and increasingly attracted foreign R&D investments as target countries. R&D has therefore not only increased in intensity, it has also increased in breadth, i.e. the degree of target country diversification has grown. This dissertation addresses and is driven by the following overarching research question: How can we capture even more precisely to what extent and in what fields MNCs conduct R&D abroad and how have the patterns changed in the time period 2000 – 2019? Six major trends can be identified to answer the research question: 1. The share of R&D conducted abroad by MNCs in relation to their total R&D has increased in the last decades. 2. The number of target countries and their technological diversification degree has increased. 3. A select number of target countries, particularly ambitious emerging countries (China, India and partly some Eastern European countries) have significantly increased in relevance as a base for R&D activities. 4. Target countries attract foreign R&D in respective specific technological fields. Particularly the uprising emerging countries have built up competences in certain areas and participate in R&D in these fields on a relevant global degree. 5. A strong shift across the R&D conducting industries can be observed. Particularly high tech industries (e.g. pharma and biotech) and new technologies (IT, internet, software) have significantly increased in relevance compared to classic manufacturing industries and account for an increasing share of R&D activities across all industries. 6. Conducting R&D abroad generally pays off compared to purely domestic R&D, although there is indication that too much internationality can be detrimental as well.Publication Kooperation als Strategie technologischen Paradigmenwechsels : eine nachhaltigkeitsbasierte Untersuchung der Elektrifizierung des Automobils(2014) Knappe, Mathias; Pyka, AndreasBeschleunigung und Reorientierung des technischen Fortschritts überfordern selbst große Unternehmen im Spannungsfeld zwischen Spezialisierung und interdisziplinärer Konvergenz. So wird die Kombination interner Forschung und Entwicklung mit externem Wissen, vor allem in Hochtechnologien, zur zentralen Voraussetzung langfristigen Unternehmenserfolgs. In diesem Kontext untersucht die vorliegende Dissertation das Potenzial kooperativen Verhaltens zwischen Unternehmen zur Bewältigung technologischer Diskontinuitäten am Beispiel des bevorstehenden Paradigmenwechsels im automobilen Antrieb. Dabei wird Kooperation als superiore Strategie zur Stimulation des explorativen Innovationsmodus identifiziert und in eine übergreifende Dynamik der Koordinationseignung im Verlauf technologischen Fortschritts integriert. Bezogen auf den automobilen Antrieb ist eine nachhaltigkeitsinduzierte Destabilisierung des technologischen Paradigmas des Verbrennungsmotors festzustellen, während sich seine intensiven Möglichkeiten erschöpfen. Konsequenz dessen ist zunehmender Innovationsdruck, der konsistenzorientiert eine systemische Transformation von Kraftwerkstechnik und Energienetz sowie einen Paradigmenwechsel zu elektrischen Antrieben erzwingt. Aufgrund der bisher geringen technologischen Reife und hohen Kosten elektrischer Antriebssysteme zeichnet sich allerdings ein Übergang in Form einer graduellen Rekonfiguration über eine Hybridphase ab, deren Dynamik maßgeblich von der Entwicklung der techno-ökonomischen Schlüsselmodule Batterie und Brennstoffzelle abhängt. Die dazu erforderliche technologische Transformation birgt existenzielle Gefährdungen für die etablierten Unter-nehmen der Automobilindustrie, die sich gegenüber ihren Herausforderern explorationsbezogen in einer inferioren Ausgangssituation befinden. Eben hier bieten sich umfangreiche Potenziale kooperativer Exploration elektrischer Antriebe auf Verhaltens-, Innovationsprozess- und Wissensebene. In Relation zu diesen erscheint das reale Kooperationsniveau jedoch als gering, volatil und, vor allem in Deutschland, übermäßig intrasektoral fokussiert. Aus diesen Erkenntnissen ergeben sich Implikationen für Unternehmensführung, Innovati-onspolitik und Forschung. Managementseitig besteht die zentrale Herausforderung in der Befähigung der Organisation zur Dynamisierung von Wissen und Fähigkeiten durch simultan-heterogene Koordination explorativer und exploitativer Innovationsströme. Insbesondere die Erschließung kooperativer Potenziale setzt allerdings die Bereitschaft zur Einschränkung der eigenen Unabhängigkeit sowie zur Abweichung von bewährten Verhaltensmustern voraus. Innovationspolitisch steht die Überwindung von Beharrungskräften durch Anpassung des sozio-institutionellen Rahmens sowie die Förderung langfristiger Kooperation bei potenzialgeleiteter Intersektoralität im Vordergrund. Forschungsbezogen eröffnet speziell die Kombination von Innovations-, Nachhaltigkeits- und Koordinationstheorie ein besseres Verständnis von Triebfedern und Dynamik technischen Fortschritts, das weiter vertieft werden sollte.Publication The evolution of innovation networks : an automotive case study(2014) Buchmann, Tobias; Pyka, AndreasCompetitive pressure forces firms to continuously develop new ideas, invent new technologies and bring new products to the market in order to survive the destructive part of Schumpeterian innovation competition. This holds particularly for the automotive industry in Germany, challenged by firms from emerging markets which are able to offer their products for lower prices. In the competition for new technological solutions, competences and cutting-edge knowledge are success factors. New knowledge stimulates the emergence of new ideas that can be transformed into innovation. Such knowledge can partly be generated internally in the companies’ R&D laboratories. However, relying on internal knowledge generation is no longer sufficient. Participation in innovation networks which allow for access to external knowledge, and applying innovation cooperation as a strategic tool to acquire necessary knowledge which cannot be developed in-house opens up rich opportunities to complement and recombine the own knowledge-base. Thus, knowledge becomes the most important source of competitive advantage. In this dissertation, I analyze the drivers of innovation networks evolution among a sample of German automotive firms.