Fakultät Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
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Die Fakultät vereint Forschung und moderne Lehre nach internationalen Standards. Das Hohenheimer Modell verzahnt dabei betriebs- und volkswirtschaftliche, sozial- und rechtswissenschaftliche Aspekte.
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Publication The economics of capital allocation in firms: Evidence from internal capital markets(2024) Hoang, Daniel; Gatzer, Sebastian; Ruckes, MartinWe analyze a unique chief financial officer (CFO) survey data set to examine capital allocation in firms. Top management is aware of agency and information problems at the divisional level and organizes the budgeting process to counteract managerial oppor- tunism, employing systems of interconnected measures, including layers of approval, divi- sional budgets, reporting requirements, and compensation schemes. When making funding decisions, top management relies heavily on top-level nonfinancial information, such as the assessment of divisional managers’ abilities. However, substantial parts of the capital bud- get do not require top management approval as firms trade off the benefits and costs of decentralization, thereby deviating from the traditional paradigm of decentralized project initiation but centralized project approval. Even firms with active internal capital markets tilt capital allocation toward relatively even distributions, reflecting the use of capital alloca- tion as a credible communication device. We also find that within-firm agency problems may result in capital rationing, that is, divisions’ restricted access to internal capital. CFOs also believe that integrating multiple businesses into an internal capital market results in tangible financial benefits, predominantly lower costs of capital and higher debt capacities. Thus, our findings also support coinsurance arguments suggesting that internal capital markets may improve access to external financing.Publication Kulturwandel in der Unternehmenskommunikation : die Etablierung einer datengetriebenen Kultur und ihre Auswirkungen(2024) Groß, Marie Sophie; Schweiger, WolfgangDaten nehmen als immaterielle Ressource eine immer zentralere Rolle für die Unternehmenskommunikation ein, werden jedoch häufig noch nicht für die Entscheidungsfindung genutzt. Stattdessen werden intuitive Entscheidungen basierend auf Erfahrungen und Emotionen getroffen. Um dies zu ändern, ist ein Verständnis über eine datengetriebene Kultur in der Unternehmenskommunikation essenziell. Die bisherige Forschung konzentriert sich allerdings auf den Nutzen einer etablierten datengetriebenen Kultur für die Gesamtorganisation und weist Forschungslücken hinsichtlich der Charakteristika, Etablierungsfaktoren und Reifebeurteilung auf. Mithilfe der Erkenntnisse aus zehn qualitativen Expert:innen-Interviews unterstützt die vorliegende Arbeit die Schließung dieser Forschungslücken. Dabei werden sowohl die Perspektiven von Befragten direkt aus der Unternehmenskommunikation als auch von Personen, welche die datengetriebene Kultur auf Gesamtorganisationsebene betrachten, einbezogen. Die Ergebnisse zeigen, dass sich eine datengetriebene Kultur in der Unternehmenskommunikation nicht losgelöst von der Gesamtorganisation betrachten und zudem durch den Dreiklang der technischen, menschlichen und organisatorischen Ressource charakterisieren lässt. Dabei steht die menschliche Ressource im Kern des Konzeptes. In allen Ressourcen lassen sich dann wiederum für jedes Charakteristikum Etablierungsfaktoren identifizieren. Grundsätzlich ist hier die Dynamik der Charakteristika innerhalb der und zwischen den Ressourcen zu beachten. Gelingt es, eine datengetriebene Kultur in der Unternehmenskommunikation zu etablieren, führt dies zu einer Vielzahl an Vorteilen für die Abteilung selbst sowie für die Gesamtorganisation. Insgesamt zeigt sich zudem, dass das Verständnis einer datengetriebenen Kultur sehr individuell ist, wodurch nur vereinzelt Muster hinsichtlich Position und Branche erkennbar sind, keine in Bezug auf die Unternehmensgröße. Während das Verständnis bezüglich Charakteristika, Etablierungsfaktoren und Nutzen recht ausgeprägt ist, stellt die Reifebeurteilung auch Expert:innen vor Herausforderungen. Daher sollte diese im Fokus weiterführender Forschung stehen.Publication Social norms and webcam use in online meetings(2022) Zabel, Sarah; Vinan Navas, Genesis Thais; Otto, SiegmarFace-to-face meetings are often preferred over other forms of communication because meeting in person provides the “richest” way to communicate. Face-to-face meetings are so rich because many ways of communicating (spoken language and nonverbal cues) are available to support mutual understanding. With the progress of digitization and driven by the need to reduce personal contact during the global pandemic, many face-to-face work meetings have been shifted to videoconferences. With webcams turned on, video calls come closest to the richness of face-to-face meetings. However, webcam use often remains voluntary, and some participants choose not to turn their cameras on. In order to find ways to support webcam use—when desired—we analyzed how social norms in groups affect the decision to activate a webcam in a specific meeting. Based on an online survey with N = 333 participants, we found that social norms are related to an individual’s decision to turn on the webcam, even when controlling for group size. If the number of participants with activated webcams in a university meeting increased by 25%, it was 5.92 times more likely that an individual decided to turn their webcam on, too. Furthermore, 81.84% of respondents indicated they would turn on their webcam if participants in a meeting were explicitly asked to do so. The results demonstrate a strong relation between social norms and the decision to activate a webcam in online meetings. They build a basis for enhancing webcam use and enable a greater richness of communication in online meetings.