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Doctoral Thesis
2023
Proactive business sustainability : constructing a framework for enhancing the sustainability commitment of automotive companies
Proactive business sustainability : constructing a framework for enhancing the sustainability commitment of automotive companies
Abstract (English)
This dissertation scrutinizes the dilemma between corporate sustainability pledges and the tangible impact of prevailing global economic, ecological, and societal challenges. Despite a growing commitment to sustainability, there is a glaring discrepancy between intentions and actions. Thus, the need for proactive sustainability practices has never been more crucial. This research proposes a solution to this issue through the Proactive Business Sustainability (PBS) model.
The PBS model, informed by a thorough review of the pertinent literature, expert interviews, and two meticulous case studies, provides a practical and actionable blueprint for businesses to adopt. Incorporating a dual-action scheme, encompassing managerial and organization-wide measures, the model advocates that businesses can generate significant sustainability solutions within their core activities, integrating sustainability seamlessly into their business models and profit generation mechanisms.
The outcome of this research is an in-depth guide for the PBS model implementation, effectively bridging the identified sustainability gap. This guide furnishes a comprehensive methodology, thereby ensuring that sustainability transcends corporate rhetoric to become a core tenet that positively influences the world's economic, ecological, and societal challenges. The model underlines the critical role of commitment from all organizational tiers, emphasizing that the success of the PBS model is contingent on collective, cohesive action.
Abstract (German)
Die Bedeutung von Nachhaltigkeit in der freien Wirtschaft nimmt stetig zu. Obwohl
viele Führungskräfte die Notwendigkeit erkennen, Nachhaltigkeit in das
Unternehmenskerngeschäft zu integrieren, bleiben die Fortschritte bei globalen
Nachhaltigkeitsherausforderungen oft marginal. Eine klare Diskrepanz zwischen dem
Nachhaltigkeitsversprechen von Unternehmen und dem tatsächlichen Beitrag zur
Lösung bestehender und zukünftiger Nachhaltigkeitsprobleme ist erkennbar.
In diesem Kontext untersucht die vorliegende Dissertation die Diskrepanz zwischen
den Nachhaltigkeitsversprechen von Unternehmen und den realen, globalen
Herausforderungen, die sowohl wirtschaftliche, ökologische als auch gesellschaftliche
Dimensionen betreffen.
Zur Lösung dieses Problems wurde das "Proaktive Business Sustainability" (PBS)-
Modell konzipiert. Dieses Modell erweitert herkömmliche Nachhaltigkeitskonzepte
und strebt eine tiefe Verankerung von Nachhaltigkeitsprinzipien in Strategie, Kultur
und dem täglichen Betrieb der Unternehmen an. Es basiert auf einer umfassenden
Analyse relevanter Fachliteratur, fundierten Experteninterviews sowie ausführlichen
Fallstudien und bietet Unternehmen einen handlungsorientierten Leitfaden. Der Dual-
Action-Ansatz betont zudem die Beteiligung aller Unternehmensebenen – von der
Unternehmensspitze bis zum einzelnen Mitarbeiter – um eine umfassende und
wirksame Implementierung von Nachhaltigkeitsinitiativen in das Kerngeschäft
sicherzustellen.
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Notes
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Publication series
Published in
Faculty
Faculty of Business, Economics and Social Sciences
Institute
Institute of Economics
Examination date
2024-07-16
Supervisor
Edition / version
Citation
DOI
ISSN
ISBN
Language
English
Publisher
Publisher place
Classification (DDC)
330 Economics
Collections
Original object
Free keywords
Standardized keywords (GND)
Sustainable Development Goals
BibTeX
@phdthesis{Ben Messaoud2023,
url = {https://hohpublica.uni-hohenheim.de/handle/123456789/15990},
author = {Ben Messaoud, Rachid},
title = {Proactive Business Sustainability - Constructing a Framework for Enhancing the Sustainability Commitment of Automotive Companies},
year = {2023},
}