Doctoral Thesis
2020

Institute of Economics

Abstract (English)

Incentives can be powerful tools to enforce behavior and to stimulate and steer the economy. However, due to the complexity of how incentives are perceived by economic agents, designing effective incentive structures is difficult. A better understanding of incentives enables policymakers to design such policies, ultimately increasing overall well-being. This thesis advances our knowledge on how incentives work, how they change behavior, and how to effectively use them.

Ökonomische Anreize können mächtige Werkzeuge sein um Verhalten durchzusetzen und die Wirtschaft zu stimulieren und zu lenken. Allerdings ist es aufgrund der Komplexität wie Anreize von ökonomischen Agenten wahrgenommen werden, eine Herausforderung, effektive Anreizstrukturen zu schaffen. Ein besseres Verständnis darüber, wie Anreize funktionieren, erlaubt es Entscheidungsträgern solche Strukturen zu gestalten um letztendlich die Gesamtwohlfahrt zu steigern. Diese Arbeit trägt zu unserem Verständnis bei, wie Anreize funktionieren, welche Verhaltensänderungen sie hervorrufen, und wie sie effektiv verwendet werden können.

Faculty of Business, Economics and Social Sciences
Institute of Economics

2020-07-02

330 Economics