Achtung: hohPublica wurde am 18.11.2024 aktualisiert. Falls Sie auf Darstellungsfehler stoßen, löschen Sie bitte Ihren Browser-Cache (Strg + Umschalt + Entf). *** Attention: hohPublica was last updated on November 18, 2024. If you encounter display errors, please delete your browser cache (Ctrl + Shift + Del).
 

A new version of this entry is available:

Loading...
Thumbnail Image
Doctoral Thesis
2014

Analyse rezeptionsbegleitend gemessener Kandidatenbewertungen in TV-Duellen : Erweiterung etablierter Verfahren und Vorschlag einer Mehrebenenmodellierung

Abstract (English)

Continuous Response Measurement (CRM) as a tool to capture candidate evaluations during televised debates is well established in political communication research. Such systems allow very detailed measurements of individual responses to certain candidate statements. However, CRM studies produce very complex data structures which are not easily accessible by simple analytical procedures while at the same time preserving the individual nature of the measurement. Therefore, we first critically discuss the established analytical approaches and recommend some modifications. Second, we describe how such measurements can be adequately modeled at the individual level in a multilevel framework. All analytical approaches are demonstrated using data from a CRM study on the televised debate in the run-up to the Baden-Württemberg state election 2011.

Abstract (German)

Die Untersuchung der Bewertung von Kandidaten während einer TV-Debatte mit Real-Time-Response-Messungen hat sich in der politischen Kommunikationsforschung etabliert. Das Studiendesign ermöglicht es, detailliert zu erfassen, wie individuelle Rezipienten die Kandidaten infolge einzelner Aussagen bewerten. Um die Potenziale des aufwändigen Studiendesigns voll ausschöpfen zu können und der komplexen Datenstruktur der Echtzeitmessung sowohl theoretisch als auch statistisch gerecht zu werden, ist eine Reflexion über angemessene Analyseverfahren notwendig. In dieser Arbeit werden zum einen die etablierten analytischen Zugänge kritisch diskutiert und erweitert. Zum anderen wird eine Mehrebenenmodellierung vorgeschlagen, die sich in besonderer Weise eignet, die individuellen Prozesse der Kandidatenbewertungen abzubilden. Die etablierten Verfahren und die Mehrebenenmodellierung werden anhand einer Rezeptionsstudie zum TV-Duell vor der baden-württembergischen Landtagswahl 2011 praktisch demonstriert.

File is subject to an embargo until

This is a correction to:

A correction to this entry is available:

This is a new version of:

Notes

Publication license

Publication series

Published in

Faculty
Faculty of Business, Economics and Social Sciences
Institute
Institute of Communication Science

Examination date

2014-06-26

Edition / version

Citation

DOI

ISSN

ISBN

978-3-7375-0138-5
Language
German

Publisher

Publisher place

Classification (DDC)
380 Commerce, communications and transportation

Original object

Sustainable Development Goals

BibTeX

@phdthesis{Bachl2014, url = {https://hohpublica.uni-hohenheim.de/handle/123456789/5824}, author = {Bachl, Marko}, title = {Analyse rezeptionsbegleitend gemessener Kandidatenbewertungen in TV-Duellen : Erweiterung etablierter Verfahren und Vorschlag einer Mehrebenenmodellierung}, year = {2014}, school = {Universität Hohenheim}, }
Share this publication